Cum pot influenta culorile clientii
Culorile folosite pentru a decora locația au un impact semnificativ asupra clienților. Aceste culori pot influența cât timp petrec în acel loc, felul cum se simt și chiar ce anume vor comanda.
Combinațiile de culori alese îți pot face clienții fericiți, le pot crește pofta de mâncare, pot crește cifra de afaceri și pot face ca locația ta să pară mai spațioasă. Însă, ele pot avea și un efect negativ asupra clienților tăi. Este important să înțelegi modul în care alegerile de culoare interioară afectează mesajul locației tale. Pentru a face acest lucru, trebuie mai întâi să înțelegi psihologia culorilor iar apoi, cum acestea se combină împreună într-o schemă de culori plăcută și complementară.
Ce este psihologia culorii?
În anul 1666, omul de stiință Sir Isaac Newton a descoperit că la trecerea luminii printr-o prismă, aceasta se separă în toate culorile vizibile. Prin realizarea altor experimente, s-a demonstrat că lumina poate fi combinată pentru a forma alte culori.
Psihologia culorii este studiul modului în care culorile afectează percepția și comportamentul uman. Astfel, își propune să identifice modul în care culorile ne afectează deciziile de zi cu zi.
În marketing și branding, psihologia culorii se concentrează asupra modului în care culorile influențează impresiile consumatorilor asupra unei mărci. De asemenea, se studiază dacă îi conving sau nu pe consumatori să ia în considerare anumite mărci sau să facă o achiziție.
Este un domeniu important de studiu și de luat în considerare atunci când creezi o afacere nouă sau schimbi marca existentă. Într-un studiu intitulat „Impactul culorii asupra marketingului” cercetătorii au descoperit că până la 90% din alegerile rapide făcute cu privire la produse se pot baza numai pe culoare.
Adevărul este însă că, culoarea este prea dependentă de experiențele personale pentru a fi tradusă universal la sentimente specifice.
Cercetările arată că preferințele personale, experiențele, educația, diferențele culturale și contextul influențează efectul pe care îl au culorile individuale asupra noastră.
Nu ar trebui să cădem în capcana inexactității de a face declarații ample, cum ar fi: „verde înseamnă calm”. Uneori, verdele este folosit pentru a marca probleme de mediu, iar alteori este menit să fixeze în minte un brand de mașini sau companii energetice.
Cum să luați decizii practice despre culoare în marketing și branding
Nu există linii directoare clare pentru alegerea culorilor pentru marca ta. Realitatea este că răspunsul la: „Ce culori sunt potrivite pentru marca mea?”este întotdeauna: „Depinde”. Contextul în care lucrezi este o considerație esențială. Contează sentimentul, starea de spirit și imaginea pe care le creează marca sau produsul.
Trebuie luat în considerare dacă: culoarea se potrivește cu ceea ce se vinde?
Când vine vorba de alegerea culorii „corecte”, cercetările au descoperit că prezicerea reacției consumatorilor la adecvarea culorii este mult mai importantă decât culoarea individuală. Deci, atunci când iei în considerare culorile pentru marketing și branding, întrebață-te: „Este această culoare potrivită pentru ceea ce vând?”
Culoarea potrivită diferențiază marca ta
Studii au arătat că creierul nostru preferă mărcile imediat recunoscute, ceea ce face din culoare un element important atunci când creăm o identitate de marcă. Este important ca noile mărci să aleagă culori care să asigure diferențierea de concurență. Alegerea culorii potrivite poate ajuta marca ta să iasă în evidență.
Potrivit unui studiu intitulat “A rose by any other name …,” atunci când subiecților li s-a cerut să evalueze produsele cu nume de culori diferite, numele de lux au fost preferate mult mai des.De exemplu, „mocha” s-a dovedit a fi mult mai plăcut decât „maro”, în ciuda faptului că subiecților li s-a arătat aceeași culoare.
Alegerea culorilor pentru meniu
Interiorul locației nu este singurul loc în care trebuie să fii conștient de alegerea culorilor, deoarece culorile din meniu pot afecta și clienții. Atunci când creezi meniul ar trebui să fii conștient de culorile pe care le utilizezi și de modul în care acestea interacționează cu clienții. De asemenea, de modul cum acestea le afectează apetitul și alegerile.
Când vine vorba de culorile meniului, se aplică multe din aceleași reguli ca și designul interior. Vei dori să eviți culorile nenaturale, cum ar fi albastru și violet. În schimb alege culori luminoase și vibrante, cum ar fi roșu, portocaliu, în funcție de conceptul și stilul locației.
Trebuie să iei în considerare modul în care culorile din meniu interacționează între ele. O altă considerație este modul în care culorile din meniu interacționează cu cele din locație. De exemplu, nu ai dori să folosești o mulțime de culori strălucitoare în meniu dacă interiorul folosește o culori pământoase.
Proprietățile psihologice ale culorilor
- Roșu
Este o culoare care atrage atenția ne stimulează și crește rata pulsului, dând impresia că timpul trece mai repede. Este stimulant și plin de viață însă în același timp, poate fi perceput ca fiind solicitant și agresiv. Poate stimula clienții să mănânce repede și să plece, ceea ce este util pentru creșterea ratei de rotire a meselor.
Unitățile care ar trebui să folosească această culoare:
- Restaurante fast-food
- Restaurante rapide casual
- Unități care doresc o cifră de afaceri mare la masă
- Portocaliu
Este considerată o culoare distractivă. Ne concentrează mintea pe probleme de confort fizic (mâncare, căldură, adăpost etc.) și senzualitate. Prea mult portocaliu sugerează frivolitate și lipsa unor valori intelectuale serioase.
Unități care ar trebui să folosească această culoare:
- Restaurante fast-food
- Restaurante rapide casual
- Unități care doresc o cifră de afaceri mare la masă
- Galben
Creează un stimul emoțional, astfel din punct de vedere psihologic, este o culoare puternică. Galbenul potrivit ne va ridica spiritul și stima de sine; este culoarea încrederii și optimismului. Prea mult, sau tonul greșit în raport cu celelalte tonuri dintr-o schemă de culori, poate provoca scăderea stimei de sine, dând naștere fricii și anxietății. În general, galbenul este foarte vibrant și incitant, deci nu este o alegere ideală pentru medii relaxate.
Unități care ar trebui să folosească galben:
- Restaurante rapide casual
- Mâncăruri etnice
- Bistrouri
- Cafenele
- Verde
Este culoarea echilibrului. Când lumea din jurul nostru conține mult verde, acest lucru indică prezența apei și puțin pericol de foamete, astfel, suntem liniștiți de verde, la un nivel primitiv.
Verde se găsește în mod obișnuit în natură, ceea ce îl face o alegere excelentă pentru unitățile care servesc alimente sănătoase și naturale.
Unități care ar trebui să folosească culoarea verde:
- Magazine de produse naturiste
- Baruri pentru salate
- Restaurante vegetariene și vegane
- Maro
Este asociat cu pământul și lumea naturală. Este o culoare solidă, fiabilă și majoritatea oamenilor o consideră liniștită. De asemenea, poate oferi clienților un sentiment de sprijin și stabilitate și poate chiar să-i convingă să revină.
Unitățile care ar trebui să folosească maro în decorul lor:
- Cafenele
- Bistrouri
- Restaurante contemporane
- Baruri
- Albastru
Nuanțele puternice vor stimula gândirea clară iar cele mai slabe vor calma mintea și vor ajuta concentrarea. În consecință, este senin și calmant mental. Este culoarea comunicării clare. Albastrul este o culoare pe care majoritatea restaurantelor ar trebui să o evite. Nu se găsește în mod natural în alimente și poate determina clienții să-și piardă pofta de mâncare. Albastrul reduce poftele clienților, dar le accentuează sentimentul de sete.
Unități care ar trebui să folosească albastrul pentru designul interior:
- Cafenele
- Baruri
- Cluburi de noapte
- Restaurante la malul mării
- Alb
Această culoare conferă spațiului o senzație relaxată și liniștită. Albul poate face, de asemenea, zona de luat masa să pară curată și poate face ca un spațiu mic să pară mai mare. Prea mult alb poate face ca locația să arate sterilă iar uneori este obositoare pentru ochi.
Unitățile care ar trebui să încorporeze verde în decorul lor:
- Restaurante mici și bistrouri
- Restaurante de lux
- Săli de banchet
- Săli de nuntă
- Negru
Comunică rafinament și excelență fără compromisuri, creează o percepție a seriozității. Se completează deosebit de bine cu albul. Puteți folosi negru în mod strategic pentru a face ca celelalte culori din locație să apară și să arate mai vibrante. Prea mult negru însă, vă poate face spațiul să pară îngust și întunecat.
Unități care ar trebui să folosească accente negre în interiorul lor:
- Cluburi de noapte
- Baruri
- Restaurante contemporane
sursa: colour-affects, britannica,
Cum pot influenta culorile clientii
Cum pot influenta culorile clientii